Lodewijk Meeter HZN stopt als schipper op het Huzumer skutsje. De schipper heeft deze beslissing vorige week zelf bekendgemaakt aan het bestuur van de Stichting Vriendenkring It Huzumer Skûtsje. Lodewijk Meeter HZN blijft betrokken bij de vriendenkring It Huzumer Skûtsje.

Voornaamste motief voor Meeter’s besluit is de teleurstelling over de resultaten gedurende zijn periode als schipper. “Als de resultaten tegenvallen moet je elke keer weer in de spiegel kijken, ook ik heb dat gedaan. Ondanks het vertrouwen van het bestuur heb ik toch besloten om het stokje door te geven. Ik heb 5 jaar met ziel en zaligheid gezeild voor het Huzumer skutsje, ik ben dan ook trots dat ik betrokken blijf bij it doarp huzum, aldus de schipper”.

Het bestuur van de Stichting Vriendenkring It Huzumer Skûtsje heeft met begrip kennis genomen van Meeter’s besluit om zich terug te trekken als schipper. “We vinden het natuurlijk spijtig dat Lodewijk deze keuze heeft gemaakt, maar zijn blij dat hij behouden blijft voor het Huzumer Skutsje. We weten nog niet exact hoe de invulling eruit komt te zien, dat gaan we samen de komende periode bekijken. Een ding staat vast Lodewijk Meeter Hzn blijft betrokken bij het Huzumer Skûtsje en daar zijn wij erg blij mee”.

Het bestuur hoopt binnen afzienbare tijd de naam van een nieuwe schipper bekend te kunnen maken. Hiervoor gaat het bestuur natuurlijk secuur te werk en zijn er wellicht diverse nazaten van de meeters die dit prachtige Skûtsje willen leiden.

Noot voor de redacie;

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de heer Wouter Rietman woordvoeder Huzumer Skutsje  06 51 38 93 52

Lodewijk Meeter Hzn 06 30 23 19 67

Het verhaal van Lodewijk zelf.

Als je grootste passie je geen voldoening meer geeft….

is het tijd om te stoppen.

Na 5 jaar gooit ook Lodewijk Meeter Hzn.  de handdoek in de ring. Overwoog hij vorig jaar al om deze stap te nemen, die destijds door emoties werd ingegeven, nu is het een weloverwogen keuze voor zichzelf en voor Huzum.   “Aan het schip ligt het niet”, zegt Lodewijk, “we hebben een mooi, snel schip met een prima tuig. Natuurlijk blijven we met Huzum altijd een beetje achter de feiten aanlopen vanwege een krap budget en blijft er wel wat te wensen over, maar daar ligt het niet aan. Dan moet ik de oorzaak maar bij mezelf zoeken. Ik heb al mijn energie, mijn hart en ziel erin gegooid, maar er is gewoon niet genoeg tijd om mezelf en het team te verbeteren.”

In 2013 en 2014 was hij drie weken in de maand thuis en kon er volop getraind worden. Vanaf  2015 is die luxe positie teruggedraaid. “Alle trainingsuren die ik eigenlijk zou moeten besteden aan het beter worden van mijn eigen inzicht en techniek en het smeden van een goed geoliede machine als bemanning, gaan nu op aan het vinden van de juiste mensen op de juiste plaats en het uittrimmen van het schip. Als nieuwe schipper zou je daar in principe acht à tien jaar voor kunnen uittrekken, maar dat moeten we voor Huzum niet willen. Sponsors en donateurs willen nu eindelijk ook resultaat zien. Ik denk dat we beter af zijn met een schipper die zijn sporen al heeft verdiend; die niet van “0” af aan hoeft te beginnen. Ook komend jaar zou dat  aan de orde zijn, met wederom  veel verandering in de bezetting en het opnieuw uitvogelen hoe de ballastverdeling verbeterd kan worden t.o.v. de trim. Ik wil niet nog jarenlang onderaan eindigen; dat kán ik niet en wil ik ook niet. Niet voor Huzum en niet voor mezelf. Het was ook nooit de intentie om wéér een Lodewijk  XIV te worden, zeker niet met dit schip, maar ik heb niet kunnen laten zien wat ik kan en dat is erg jammer. Ik zal wel anders in elkaar steken dan de meeste schippers, maar denk serieus dat er nog zoveel meer  in het leven zit waar ik ook gelukkig van word. ”

“Vanuit het bestuur heb ik geen enkele druk ervaren. Het enige wat me mogelijk tegen zou houden, is de staat van financiën waarin we ons bevinden. Alles zou zo veel gemakkelijker zijn als we iets meer financiële armslag zouden hebben. We willen graag met het huidige schip blijven strijden.  Er is niemand die graag terug zou willen gaan naar de situatie van vóór 2013 en er zal geen schipper bereid zijn om met het oude schip te varen, behalve als dat uit nostalgische overwegingen zou zijn. Gelukkig is de aankoop-/verkoopconstructie nu inmiddels rond;  hebben we een sluitende boekhouding, maar het is nog altijd geen vetpot. We zullen nog lang op de kleintjes moeten blijven letten. We hebben een trouwe groep donateurs en ook een flinke groep sponsors in de “Club van 100”, die we als bemanning bij elkaar gebracht hebben en dat willen we graag zo houden.  Hun onmisbare financiële bijdrage, maar ook de steunbetuigingen en de warme, positieve reacties op social media hebben ons de afgelopen jaren er doorheen gesleept. Zonder kunnen we niet.  “It doarp Huzum” heeft altijd kunnen rekenen op een grote gunfactor en veel sympathie van de achterban. Ik hoop met heel mijn hart dat we op die steun kunnen blijven rekenen, óók na het vertrek van mij en de huidige ploeg. Als Huzum bij de mensen in het hart of zelfs in het bloed zit,  zoals bij mij, dan blijven ze ons trouw, ongeacht wie het helmhout gaat overnemen. Het is tenslotte wel een familieskûtsje.”